Graphic Matters

Visual stories you care about
Jonge ontwerpers en gevestigde namen laten je op een andere manier naar de wereld kijken.

Graphic Matters is de nieuwe naam van het Graphic Design Festival Breda. Tussen 2008 en 2015 vonden er vijf edities van dit festival plaats. We hebben veel geëxperimenteerd met vorm en inhoud, en waren hierdoor flexibel, actueel en veelzijdig. Vanuit het festival ontstond veel spin­off in de vorm van lokale en internationale projecten. Om deze spin-off efficienter en effectiever te organiseren is de organisatie geprofessionaliseerd. Hieruit volgde tevens herpositionering met als gevolg een korte, internationaal aansprekende naam die de waarde van grafisch ontwerp in onze maatschappij benadrukt.

Historie

In 2008 opende het Graphic Design Museum in Breda. De unieke en ambitieuze opzet van het museum inspireerde ons tot het tweejaarlijkse Graphic Design Festival Breda. Beiden plaatsen hedendaags grafisch ontwerp in een maatschappelijke en technologische context. Het festivalprogramma is complementair aan het museum. Waar het museum de top van de ijsberg toont, laten wij zien wat er onder de oppervlakte schuurt en stuwt. We creëerden een lage drempel voor een breed publiek in de openbare ruimte. 

2008
23 mei - 29 juni 
Het eerste festival was gebaseerd op samenwerking met meer dan 20 lokale organisaties en vond plaats rondom de opening van het Graphic Design Museum. Er was direct aandacht van internationale vakpers, maar ook landelijke media publiceerden over de opvallende presentaties in de openbare ruimte. Middels educatieve projecten waren meer dan 1.000 lokale jongeren betrokken. 

2010
8 - 30 mei
Tijdens het tweede festival namen we de inhoudelijke regie in eigen hand met het thema Decoding. Uiteraard in samenwerking met een select aantal partners. Het festival was beter zichtbaar in de openbare ruimte en vooruitstrevende workshops zorgden voor veel internationale bezoekers. Jonge ontwerpers sloten zich spontaan bij ons aan met zelf geïnitieerde projecten. 

2012
19 - 23 september
Met een Open Call verkregen we grote internationale bekendheid. De concentratie van activiteiten in de binnenstad in combinatie met korte duur zorgde voor een waar festival gevoel. De expositie Small Stories Bigger Picture (ism MOTI en Breda Photo) won een European Design Award. In 5 dagen gaven meer dan 60 internationale ontwerpers een lezing op unieke erfgoed locaties. In workshops verbonden we lokale ontwerpers en ondernemers. 

2014
17 - 27 april
Publieksparticipatie en actualiteit waren de belangrijke programma elementen. De reizende expositie Resolute ging in premiere en kreeg lovende kritieken. De stadsgalerij functioneerde voor het eerst als festival basis inclusief restaurant en lmzaal. Lezingen, workshops en lmvertoningen zorgden voor een rijk en afwisselend programma. Financiële onzekerheid maakte de voorbereiding kort en minder effectief. 

2015
25 september - 25 oktober 
Met de oprichting van de Blind Walls Gallery maakten we beeldcultuur (en verhalen van de stad) permanent zichtbaar in de openbare ruimte. De vele rondleidingen en exportsessies zorgden voor directe interactie met het publiek. Door naar de oneven jaren te verhuizen kunnen we alterneren met het eveneens tweejaarlijkse Breda Photo. Dit verlaagd de druk op partners en vergroot de mogelijkheden in de stad.