Programma

An Alphabet of Cases from The Palace of Typographic Masonry Een imaginair museum dat de rijkdom en diversiteit van grafisch ontwerp toont.

Graphic Days Torino is het grootste graphic design festival van Zuid-Europa. Dit jaar staat Nederland centraal, met Graphic Matters directeur Dennis Elbers als co-curator. Elbers nodigde grafisch ontwerper Richard Niessen uit zijn ‘The Palace of Typographic Masonry’ voor het eerst toegankelijk te maken voor publiek.

  • price-iconToolbox Torino, via Agostino da Montefeltro 2, Turijn

Denkbeeldig museum
Sinds 2015 werkt ontwerper Richard Niessen aan ‘The Palace of Typographic Masonry’. Een imaginair museum dat de rijkdom en diversiteit van grafisch ontwerp toont. Typisch grafische aspecten als tekens, symboliek, ornament, constructie, poëzie, spel, orde, ambacht en praktijk komen aan bod.

“Grafische vormgeving is iets wat ons meer dan ooit omringt, maar waar we zelden bij stilstaan. Ik kan me niets mooiers voorstellen dan een oneindig gebouw waar alle aspecten van het vormgeven van menselijke informatie, uit alle tijden en van alle plekken op de wereld wordt verzameld”, zegt Niessen over de aanleiding voor zijn project.

Zijn fictieve museum bestaat uit drie verdiepingen met negen afdelingen en -niet ontoevallig- zesentwintig zalen. Eerder werd de inhoud van enkele zalen al gepubliceerd via posters, boeken, videos, installaties, lezingen en een interactieve tool ontworpen door steeds wisselende ontwerpers. Tijdens Graphic Days in Turijn is het museum niet langer denkbeeldig, maar voor het eerst fysiek én als geheel te bezoeken.

Hiervoor is geen kolossaal gebouw nodig. Niessen ontwierp een speciaal reizend ladekast systeem. Elke lade bevat een pop-up zaal. De totale collectie bevat meer dan 600 grafische objecten, hiervan zijn er 130 in Turijn te zien. Waaronder werk van bekende Nederlandse ontwerpers als Karel Martens, Hansje van Halem, Wim Crouwel, Mevis & van Deursen, Carlijn Kingma, Experimental Jetset, Thonik, Lust, Moniker en Irma Boom. Speciaal voor de gelegenheid zijn er bijdragen van onder andere Vanessa van Dam, fanfare, Esther de Vries, RNDR, Harmen Liemburg, Metahaven, The Rodina en Studio Joost Grootens. Bij elke zaal is er een toelichting via een audio guide. Hierin wordt het verhaal achter de collectie vertelt vanuit initiator Richard Niessen.

Focus op Nederland
Jaarlijks trekt Graphic Days duizenden bezoekers. Het programma bestaat uit tentoonstellingen, lezingen en workshops. Eerder was er werk te zien van Nederlandse ontwerpers zoals Studio Spass, Weareoutofoffice en Ilse Weisfelt. Vanwege de grote Italiaanse belangstelling voor Nederlands ontwerp, kiest de organisatie dit jaar voor een volledig Nederlands programma.

Naast ‘The Palace of Typographic Masonry’ zijn er ook exposities van Studio Dumbar, Thonik, Trapped in Suburbia, High on Type en typografisch ontwerper Daan Rietbergen. Door corona vinden lezingen en workshops deels digitaal plaats.

Net als het Italiaanse festival laat ook Graphic Matters zien hoe visuele communicatie onze wereld vorm geeft. Al eerder waren exposities van dit tweejaarlijkse Bredase festival in het buitenland te zien. Uniek is dat de expositie éérst elders te zien is, voordat deze Nederland aandoet. Dit kan dankzij steun van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, het Pictorightfonds en de Nederlandse Ambassade in Rome. In 2022 wordt de expositie ook in Parijs getoond.

Richard Niessen

Richard Niessen (1972) staat bekend om zijn kleurrijke posters en expressieve typografie, vernieuwende identiteiten en samenwerking met andere kunstenaars. In 2007 presenteerde hij zijn retrospectief ‘TM-City’ tijdens het toonaangevende festival van Chaumont. De expositie werd later door Graphic Matters en het Stedelijk Museum Amsterdam getoond. Het Stedelijk Museum Amsterdam schreef over Niessen: “Door typografische elementen te stapelen en te ordenen, creëert hij verweven lineaire patronen die nergens anders in de Nederlandse grafische vormgeving te vergelijken zijn.” Niessen geeft les aan de KABK in Den Haag en verzorgt regelmatig workshops en lezingen voor studenten en ontwerpers over de hele wereld. Zijn werk was in diverse musea te zien. Naast werk in opdracht initieert hij autonome projecten. In 2015 startte hij met ‘The Palace of Typographic Masonry’. Een experimenteel onderzoek dat grafisch ontwerp verbindt met andere disciplines en het vak in een bredere cultuurgeschiedenis plaatst.