Denkbeeldig museum
Sinds 2015 werkt ontwerper Richard Niessen aan ‘The Palace of Typographic Masonry’. Een imaginair museum dat de rijkdom en diversiteit van grafisch ontwerp toont. Typisch grafische aspecten als tekens, symboliek, ornament, constructie, poëzie, spel, orde, ambacht en praktijk komen aan bod.
“Grafische vormgeving is iets wat ons meer dan ooit omringt, maar waar we zelden bij stilstaan. Ik kan me niets mooiers voorstellen dan een oneindig gebouw waar alle aspecten van het vormgeven van menselijke informatie, uit alle tijden en van alle plekken op de wereld wordt verzameld”, zegt Niessen over de aanleiding voor zijn project.
Zijn fictieve museum bestaat uit drie verdiepingen met negen afdelingen en -niet ontoevallig- zesentwintig zalen. Eerder werd de inhoud van enkele zalen al gepubliceerd via posters, boeken, videos, installaties, lezingen en een interactieve tool ontworpen door steeds wisselende ontwerpers. Tijdens Graphic Days in Turijn is het museum niet langer denkbeeldig, maar voor het eerst fysiek én als geheel te bezoeken.
Hiervoor is geen kolossaal gebouw nodig. Niessen ontwierp een speciaal reizend ladekast systeem. Elke lade bevat een pop-up zaal. De totale collectie bevat meer dan 600 grafische objecten, hiervan zijn er 130 in Turijn te zien. Waaronder werk van bekende Nederlandse ontwerpers als Karel Martens, Hansje van Halem, Wim Crouwel, Mevis & van Deursen, Carlijn Kingma, Experimental Jetset, Thonik, Lust, Moniker en Irma Boom. Speciaal voor de gelegenheid zijn er bijdragen van onder andere Vanessa van Dam, fanfare, Esther de Vries, RNDR, Harmen Liemburg, Metahaven, The Rodina en Studio Joost Grootens. Bij elke zaal is er een toelichting via een audio guide. Hierin wordt het verhaal achter de collectie vertelt vanuit initiator Richard Niessen.
Focus op Nederland
Jaarlijks trekt Graphic Days duizenden bezoekers. Het programma bestaat uit tentoonstellingen, lezingen en workshops. Eerder was er werk te zien van Nederlandse ontwerpers zoals Studio Spass, Weareoutofoffice en Ilse Weisfelt. Vanwege de grote Italiaanse belangstelling voor Nederlands ontwerp, kiest de organisatie dit jaar voor een volledig Nederlands programma.
Naast ‘The Palace of Typographic Masonry’ zijn er ook exposities van Studio Dumbar, Thonik, Trapped in Suburbia, High on Type en typografisch ontwerper Daan Rietbergen. Door corona vinden lezingen en workshops deels digitaal plaats.
Net als het Italiaanse festival laat ook Graphic Matters zien hoe visuele communicatie onze wereld vorm geeft. Al eerder waren exposities van dit tweejaarlijkse Bredase festival in het buitenland te zien. Uniek is dat de expositie éérst elders te zien is, voordat deze Nederland aandoet. Dit kan dankzij steun van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, het Pictorightfonds en de Nederlandse Ambassade in Rome. In 2022 wordt de expositie ook in Parijs getoond.