Nieuws

Mappa Brabantiae

In middeleeuwse scriptoria schreven monniken manuscripten over. Hiermee droegen ze bij aan de beschikbaarheid en verspreiding van kennis. Ook werden handschriften en leestekens ontwikkeld om de tekst beter leesbaar te maken. Met illustraties werd een beter begrip van de tekst nagestreefd. Vandaag de dag is dit het werk van ontwerpers. Vanuit een passie voor deze gedeelde geschiedenis werkt Graphic Matters dit jaar mee aan de viering van 1000 jaar Kloosterleven in Brabant.

Met zijn minutieuze handgetekende ‘Mappa Brabantiae’ verbeeldt illustrator Ludwig Volbeda duizend jaar Brabantse kloostergeschiedenis. Hij maakte de verhalende kaart ter gelegenheid van het Kloosterjaar 2021. De kaart is vanaf tweede paasdag als interactieve website te bezoeken en voor iedereen beschikbaar om online te publiceren.

FOTO: RAMON MANGOLD

Actuele waarden
De coronamaatregelen dwingen ons massaal thuis te blijven. Vervelend? Het kan ook iets opleveren: ruimte voor rust, reflectie en solidariteit. Het zijn dé bouwstenen van de kloostergeschiedenis die, juist nu, uiterst actueel zijn. Ludwig Volbeda laat in beeld en woord zien hoe en waarom de kloosters zich vestigden in Noord-Brabant en wat hun invloed is op de huidige maatschappij.

Monnikenwerk: Illustrator Ludwig Volbeda tekent duizend jaar kloosterleven.

Monnikenwerk
De Middeleeuwse ‘mappae mundi’ waren landkaarten bedoeld om verhalen te vertellen. Via een interactieve website geeft dit hedendaagse ‘monnikenwerk’ van Ludwig Volbeda inzicht in bijna 40 thema’s. Hij tekende maandenlang op basis van gesprekken met nonnen, paters en pelgrims, verbleef in een klooster en verdiepte zich in tientallen boeken.

Klik hier om jouw digitale ontdekkingstocht te starten.

Geïllustreerde geschiedenis
Door de online rondleiding te volgen wordt de invloed van duizend jaar kloosterleven op de hedendaagse maatschappij zichtbaar. Bij elk thema is een uitleg geschreven door Marga Arendsen van het Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven. Bijvoorbeeld over ridder Fulco van Berne die op de vlucht het eerste Brabantse klooster sticht, de vele torens als bakens in het Brabants landschap en strijd tussen katholieken en protestanten in de 80-jarige oorlog, de steun van de Oranje’s, zorg en onderwijs en de actuele behoefte aan bezinning en het delen van bezit.


Ludwig Volbeda (1990) studeerde illustratie aan de kunstacademie Sint Joost in Breda. Momenteel woont en werkt hij in Amsterdam, waar hij werkt aan kinderboeken en autonoom werk. In 2018 won hij de Gouden Penseel voor Fabeldieren, geschreven door Floortje Zwigtman. Hij verbergt graag kleine codes in zijn tekeningen. Verder haalt hij inspiratie uit literatuur, geschiedenis, landschappen, fotografie, poëzie, scheikunde en strips. Strips inspireren hem om te experimenteren met het ritme van beelden, en de samenwerking tussen tekst en beeld.

Ludwig Volbeda als ‘artist in residence’ bij de Norbertinessen van Sint Catharinadal. FOTO: RAMON MANGOLD

Auteur info

Dennis

Director/founder Graphic Matters.