Nieuws

Nieuws
Current Characters IV: technologie in de kunst- en ontwerpwereld onder de loep

Op vrijdag 29 november 2024 organiseren we samen met TURF een inspirerende middag voor creatieve makers en techneuten. Tijdens Current Characters IV: Wired Wonders gaan aanwezigen en sprekers in discussie over de mogelijkheden en ethische uitdagingen van technologie in kunst en design.

Het nieuwe event TURF zet elektronische muziek, kunst, cultuur en tech in de schijnwerpers. Op vrijdag 29 november tijdens Characters IV: Wired Wonders presenteren drie eigenzinnige makers Aram Bartholl (DE), SMACK (NL) en Roos Groothuizen (NL) hun werk en delen hun visie op de rol van technologie in kunst en autonoom design. Zij staan bekend om hun kritische en maatschappelijke betrokkenheid. Wired Wonders belooft een boeiende mix van inspiratie en reflectie te worden, waarbij aanwezigen uitgedaagd worden na te denken over de impact van technologische innovaties op het creatieve proces.

Het Bredase collectief SMACK belicht de ethische dimensies van digitale cultuur en visualiseert op kritische wijze de verleiding van technologie en algoritmes; Aram Bartholl onderzoekt de grens tussen de digitale en fysieke wereld, met kritische installaties die technologie tastbaar maken in het publieke domein; en Roos Groothuizen staat bekend om haar werk rond digitale vrijheid en privacy, waarbij ze technologie als activistische tool inzet om bewustwording te creëren over surveillance en controle.

TURF bevat een dynamische mix van kunst, cultuur, muziek en technologische verrassingen, met als doel om de creatieve voedingsbodem van de stad op de kaart te zetten. Het event vindt plaats op 29 en 30 november op diverse locaties door heel Breda. Om deze lezing bij te wonen, heb je een dagpas nodig. Met deze pas kun je dus ook de andere activiteiten op 29 november bezoeken.

LINE-UP

  • De Duitse kunstenaar Aram Bartholl onderzoekt hoe technologie ons dagelijks leven en onze perceptie van de openbare ruimte beïnvloedt. Door digitale elementen naar de fysieke wereld te brengen, stelt hij vragen over privacy en informatiegebruik. Bartholl maakt de impact van technologie tastbaar door interactieve installaties waarin het publiek actief participeert. Thema’s zoals surveillance en informatieoverload staan hierin centraal. Zijn werk is wereldwijd tentoongesteld, onder meer in het MoMA in New York en de Tate Modern in Londen.
    ‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‎
  • Het Bredase kunstenaarscollectief SMACK, opgericht door Ton Meijdam, Thom Snels en Bela Zsigmond, staat bekend om digitale kunstwerken die onderwerpen als consumentisme en sociale media bekritiseren. In hun installatie Speculum, geïnspireerd op Jheronimus Bosch’ Tuin der Lusten, wordt de impact van digitale perfectie en sociale media op ons zelfbeeld belicht. Deze dystopische animatie is te zien in Collection Solo, Madrid, en als groot AI-gevisualiseerd werk op de gevel van de Concordia-garage in Breda. SMACK combineert humor met maatschappijkritiek, waarmee ze reflecteren op een steeds verder gedigitaliseerde wereld.

  • Mediakunstenaar Roos Groothuizen zet zich in voor digitale mensenrechten. Ze onderzoekt hoe onzichtbare algoritmes en informatiefilters ons leven sturen en nodigt het publiek via interactieve installaties uit om na te denken over privacy en data. Met gamemechanica als basis, zoals in haar escape room I want to delete it all, but not now (genomineerd voor een Gouden Kalf), visualiseert ze de invloed van Big Tech op onze keuzes en vrijheid. Haar werk roept vragen op over de krachten achter het internet en wordt tentoongesteld in musea en op festivals om gesprekken te starten over privacy en technologie.

Auteur info

Anne

Content & creation