Over

Information

Graphic Matters is een internationaal, tweejaarlijks festival over grafisch ontwerp. Een uitgebreid programma toont de impact van grafisch ontwerp op ons dagelijkse leven.

We staan er niet bij stil dat grafisch ontwerpers ons helpen door orde te scheppen in chaos, overzicht te bieden op ingewikkelde zaken of onze emotie aan te spreken. Ze verbeelden urgente kwesties zodat we deze snel kunnen bevatten.

Van 20 september tot en met 27 oktober 2019 vindt de zevende editie van Graphic Matters plaats in en rondom de Stokvishallen in Breda.

Een uitgebreide tentoonstelling over Information Design toont hoogtepunten uit de afgelopen honderd jaar. Actuele ontwikkelingen worden tastbaar in een programma met exposities, workshops, talkshows en events.

Ons programma is niet alleen interessant voor ontwerpers, maar zeker ook voor de nieuwsgierige individu en iedereen die beroepsmatig met informatie te maken heeft (journalisten, analisten, wetenschappers, statistici, marketeers).

Graphic Matters Geschiedenis

2019
2018

Ontmoeting Milton Glaser in New York
read more

2017

Posters van Vermibus duiken op in Breda
read more

Na jaren experimenteren en evalueren vinden we eindelijk de naam die het beste bij ons past: Graphic Matters! Het thema 'Shut Up, Speak Up!' laat zien hoe ontwerpers wereldwijd hun maatschappelijke betrokkenheid tonen. Voor het eerst tonen we historisch werk in de expositie 'Design of Dissent'. Deze expositie is oorspronkelijk samengesteld door Milton Glaser en door ons aangevuld. Op een nieuwe eigen binnen locatie presenteren we een afwisselend programma dat bezoekers de kans geeft actief aan de slag te gaan.
read more

Inflatable Refugee trekt landelijke aandacht
read more

Mr. Poopie op de Grote Markt
read more

2015

Current Characters Convention met o.a. Ken Garland en Mr. Bingo.
read more

Tijdens de vijfde editie van Graphic Design Festival Breda richtten we Blind Walls Gallery op en maakten we beeldcultuur (en verhalen van de stad) permanent zichtbaar in de openbare ruimte. De vele rondleidingen en expertsessies zorgden voor directe interactie met het publiek. Door te verhuizen naar de oneven jaren kunnen we alterneren met het eveneens tweejaarlijkse Breda Photo. Dit verlaagd de druk op partners en vergroot de mogelijkheden in de stad.
read more

2014

Een ode aan alle vrouwen door Stephen ESPO Powers
read more

Tijdens de vierde editie van Graphic Design Festival Breda stonden publieksparticipatie en actualiteit centraal. De reizende expositie 'Resolute' ging in premiere en kreeg lovende kritieken. De stadsgalerij functioneerde voor het eerst als festivalhart inclusief restaurant en filmzaal. Lezingen, workshops en filmvertoningen zorgden voor een afwisselend programma. Financiële onzekerheid maakte de voorbereiding kort en minder effectief.
read more

Resolute - Design Changes (2014), expositie ontworpen om te reizen
read more

2012

Aram Bartholl's 'MAP' in Park Valkenberg
read more

De derde editie van Graphic Design Festival Breda duurde slechts 5 dagen. Met een Open Call creëerden we grote internationale bekendheid. De concentratie van activiteiten in de binnenstad in combinatie met korte duur zorgde voor een waar festival gevoel. De expositie 'Small Stories, Bigger Picture' (ism MOTI en Breda Photo) won een European Design Award. In 5 dagen gaven meer dan 60 internationale ontwerpers een lezing op unieke erfgoed locaties. In workshops verbonden we lokale ontwerpers en ondernemers.
read more

2010

Tijdens de tweede editie van Graphic Design Festival Breda namen we de inhoudelijke regie in eigen hand met het thema 'Decoding'. Uiteraard in samenwerking met een select aantal partners. Het festival was beter zichtbaar in de openbare ruimte en vooruitstrevende workshops zorgden voor veel internationale bezoekers. Jonge ontwerpers sloten zich spontaan bij ons aan met zelf geïnitieerde projecten.
read more

2009

Projector Spectre 3.0: videomapping in de Grote Kerk
read more

2008

Geert Wilders poster zorgt voor veel ophef
read more

De eerst editie van Graphic Design Festival Breda was gebaseerd op samenwerking met meer dan 20 lokale organisaties en vond plaats rondom de opening van het Graphic Design Museum. Er was direct aandacht van internationale vakpers, maar ook landelijke media publiceerden over de opvallende presentaties in de openbare ruimte. Middels educatieve projecten waren meer dan 1.000 lokale jongeren betrokken.
read more

2007

Team

Dennis Elbers

Oprichter en curator

Niek Nellen

Marketing

Zanza Loupias

Onderzoek / Productie

Stein de Bont

Officemanager / videographer

Ailis O'Neill

Communicatie

Peter Brouwers

Zakelijk leider