Peter Jeucken mailde hem met de vraag of hij nog ontwerpschetsen had van het logo van Para. Jaren geleden had Berry van Gerwen (1958) zijn archief opgeruimd en was daarbij, jammer genoeg, iets te rigoureus te werk gegaan. Na intensief graafwerk kwam hij toch nog een klein schetsboekje tegen. ,,Dat lag onder in mijn archief en zat onder het stof in mijn geheugen.”
In 1982 kreeg de afdeling publiciteit van de kunstacademie in Breda de vraag om een huisstijl voor Para te ontwerpen. ,,Docent Henk Cornelissen speelde de vraag door aan mij. Rob Musters en Peter Jeucken van Para kwamen vervolgens langs voor een briefing. Briefing is achteraf gezien misschien wel een iets te groot woord, maar de intentie was duidelijk. Para was net als zelfstandige stichting gestart. Para was ook definitief de naam van het nieuwe poppodium in Breda, gevestigd in het pand van de KWJ aan het Van Coothplein.”
NIET GEHINDERD DOOR ERVARING
De naam was er dus al, nu moest er nog een logo komen. ,,Ik kreeg alle vrijheid voor het ontwerp. De kern van de opdracht was: Maak er maar iets moois van! Ik zat in het derde jaar van de opleiding en werd duidelijk niet gehinderd door ervaring en verwachtingen. Ik zag alles als een uitdaging. Het logo op de gevel van het pand was het resultaat van een, over zichzelf heen tuimelende, explosie van illustratieve ideeën en typografische experimenten. Uit de schetsen vormden zich een wolk en een bliksemschicht.” ,,Vóór Para zat jongerencentrum De Pluu in het gebouw. Het basisidee was er redelijk vlot. Para-Pluu. Dat associeerde ik met regen, onweer, donderwolk, paraplu, elektrische spanning, wind en de kleur zwart. Voor mij stond het vast dat er op visueel gebied veel mocht gebeuren in het logo. Er moest tevens de nodige dramatiek in. Ik maakte een presentatie met schetsen en uitwerkingen. Daar werd ook een voorstel voor de gevel van het gebouw aan toegevoegd, met ruimtelijke objecten en een model van het logo met een werkende bliksemschicht in een kistje. Terugblikkend zie ik in dat schetsboek enorm veel plezier terug, én de wil om er iets goeds van te maken.”
FLIKKERENDE BLIKSEMSCHICHT
De vrijwilligers van Para keurden het ontwerp allemaal goed. ,,Ze vroegen me meteen of ik het logo ook in het groot, voor op de voorgevel, wilde uitvoeren. Als ik het me goed herinner, ben ik daarna zelf aan de slag gegaan met hout, perspex en elektronica. Het kan echter ook zo maar zijn dat iemand anders het uiteindelijk heeft uitgevoerd, want dat ben ik toch een beetje kwijt. Het idee was in ieder geval dat die bliksemschicht op de gevel ook daadwerkelijk flikkerde. Dat bord met logo heeft tot het einde van Para op de gevel gehangen. De bliksemschicht deed vanaf een bepaald moment helaas zijn werk niet meer.” Para was voor Berry de eerste opdrachtgever. ,,Het waren erg fijne mensen om mee samen te werken. Het logo werd niet alleen aan het gebouw bevestigd, het keerde ook terug op posters en het briefpapier. Natuurlijk vond ik het spannend dat mijn ontwerp daadwerkelijk werd uitgevoerd. Op die manier zette ik mijn eerste stappen in de praktijk. Het blijft belangrijk om mensen artistiek de ruimte te geven en die te ondersteunen tijdens hun eerste stappen. Op die manier kon ik ook praktisch meedoen. Daar heb ik erg veel aan gehad. Mijn dank richting Peter en Rob is dan ook nog altijd groot! Dat het logo in de loop der jaren stukje bij beetje aangepast werd door andere ontwerpers vond ik prima. Toch herkende ik in die updates steeds de basis die ik in 1982 zelf had gelegd. Daar ben ik nog altijd trots op.”