Nieuws

Interview
Type talks met grafisch ontwerper Olivier van Zummeren

Grafisch ontwerper Olivier van Zummeren ontwierp de identiteit van Summer School 2024. Drie edities eerder deed hij zelf mee, tijdens een masterclass van Grilli Type. Gedurende het ontwerpproces kon hij zich dus goed in de doelgroep inleven. 

Olivier van Zummeren is freelance grafisch ontwerper, wonend en werkend in Tilburg. Hij richt zich voornamelijk op brand, editorial en motion design. Zijn website verklapt al het een en ander over hem: “likes people, admires animals, cares for the planet, craves food, appreciates love, loves climbing, digs music, desires art, enjoys beauty, prefers Age of Empires 2, fancies a Tesla, idolizes Eefje de Visser, worships Fontainebleau, values typography, adores design and sympathizes with branding.” Wij willen graag nog wat meer over hem te weten komen. 

Je waardeert typografie. Kun je dat meer toelichten?
“Goede typografie is de basis van een gedegen visuele identiteit of campagne. Het laat een tekst als het ware praten. De ambacht zelf vind ik mooi en fascinerend, maar het vergt een enorme hoeveelheid geduld en concentratie. En die heb ik niet.’’

Welke typografie heb je in de Summer School-identiteit gebruikt?
“Dat is de ABC Maxi van Dinamo. Dit geometrische lettertype past lekker bij de beeldtaal van de iconische strandobjecten zoals een strandstoel of parasol. Door de letters te laten verspringen, alsof ze op een golf zitten, ontstaat spanning en contrast. Een mooie ontdekking.’’

Foto door Chantal van den Berg

Hoe verloopt een ontwerpproces?
“Ik begin met onderzoek doen naar het onderwerp en ga opzoek naar referentiemateriaal. Voor de Summer School-identiteit las ik over wat mensen graag in de zomer doen; op vakantie, naar het strand, relaxen. Ik verdiepte me in de stereotyperende onderdelen van de zomer. Hierin zag ik een heel grafische beeldtaal die me aansprak. 

Summer School-deelnemers kiezen er heel bewust voor om tijdens hun vakantie naar school te gaan. Iets waar ik mij goed in kon verplaatsen, want zelf deed ik in 2021 mee. Ze doen vanuit professioneel oogpunt mee, maar ook voor hun plezier. Dat plezier wilde ik terug laten komen in de campagnelijn.”

Wat vind je belangrijk in jouw werk?
“Het tofste vind ik om iets from scratch te maken. Een beeldtaal die zich bewust is van de wereld, en een stukje eigenheid in zich heeft. Mijn werk moet een plezier zijn om naar te kijken, maar daarnaast ook inhoudelijk sterk zijn.’’

Je werkt nu bijna twee jaar als freelancer. Hoe bevalt dat?
“Het is absurd hoeveel je leert als je alles zelfstandig doet. Hiervoor heb ik vier jaar bij het Tilburgse bureau Toffey gewerkt, en daar worden de meeste praktische zaken door iemand anders gedaan. Nu moet ik zowel creatief als zakelijk aan staan. Maar dat bevalt me goed. Het is heel satisfying om je eigen boontjes te doppen.”

Als je niet aan het werk bent, wat is je favoriete (zomer)activiteit?
“Ik kan heel goed niks doen – en soms is dat ook nodig – maar een actieve vakantie vind ik fijn. Het liefste ga ik klimmen.”

Wat is je favoriete vakantieland?
“Portugal. Aan de kust, uitkijkend op de Atlantische Oceaan voel je je als mens heel nietig. Heerlijk om te relativeren.”

Auteur info

Anne

Content & creation