Blog

Vermibus: van reclame posters naar kunstwerken

De Spaanse kunstenaar met het pseudoniem Vermibus heeft een oranje vest, sleutels en een missie. Zijn werk zaait doorlopend vertwijfeling. Is hij een poster hater of liefhebber, activist of schilder, jager of prooi?

Zijn pseudoniem verwijst in het Latijn naar de worm. Een onderkruipsel zonder gezicht, dat onder de oppervlakte rottend materiaal omzet in een rijke voedingsbodem. Zijn hi-vis-vest maakt hem anoniem in de openbare ruimte. Hier kraakt hij reclamezuilen, ontvreemdt posters en transformeert de boodschap van de massa media.

Anders dan andere subvertisers plaatst hij geen zelf geprinte posters terug, zijn ingreep is indrukwekkender. Hij uit kritiek op een schilderachtige wijze. In zijn studio bewerkt hij de ontvreemde posters met oplosmiddel en elimineert hij selectief woorden, logo’s, of gezichten. Na dit process worden zijn kunstwerken in de reclamezuilen teruggehangen.

Agressieve reclame posters worden huiveringwekkende kunstwerken. Zijn acties maken de lelijkheid van het kunstmatige schoonheidsideaal in het openbaar zichtbaar. Waar we massa communicatie verwachten, gebruikt hij het medium dat hij verafschuwd voor een persoonlijke boodschap. De impact van zijn posters moet enorm zijn, ware het niet dat deze vaak snel verwijderd worden door reclame-exploitanten, óf ironisch genoeg, door kunsthandelaren die zijn werk voor veel geld doorverkopen.

Kunstenaars als Vermibus tonen de impact van de consumptiemaatschappij op mens en milieu. Steeds vaker weigeren ontwerpers de wereld nog langer mooier voor te stellen dan dat deze is. Dit heeft grote invloed op hoe merken in de toekomst communiceren. Wat kunnen we leren van activisten over waardevolle, eerlijke en oprechte communicatie? Dit onderzoekt Graphic Matters de komende twee jaar.

Als kick-off van dit onderzoek verspreiden we samen met Flyerman komende weken 3 x 1.000 posters met het werk van Vermibus. Dit drieluik vervangt door heel Nederland de lege plekken van festival posters als gevolg van COVID-19. Je vindt de posters in horeca en bij culturele instellingen. Geniet van de aanstootgevende schoonheid en ontvreemd ze op onopvallende wijze.

Foto door Joost van Asch

Foto door Joost van Asch

Foto door Joost van Asch

Auteur info

Ailis

Taking care of communication and social media at Graphic Matters.