Nieuws

Report
We need FEED

Begin september vond in Warschau de eerste editie van Festival of Eastern European Design plaats. Naast een openbaar deel waren er ook twee dagen met lezingen en ontmoetingen speciaal voor organisatoren van design events. Vanuit Graphic Matters dacht ik mee over de programmering.

In 2014 was Graphic Matters een van de oprichters van het IMAGE-netwerk, wat staat voor ‘International Meeting About Graphic Events’. Ons doel is om kennis te delen met gelijkgestemden in heel Europa. Tot nu toe is het netwerk vrij informeel geweest met bijeenkomsten in Breda, Chaumont en Warschau van 2015-2019. Hier ontmoetten we andere naïeve grafisch ontwerp-gekke organisatoren. Ik bedoel naïef op een heel positieve manier, want weten wat er nodig is om een designevenement op te zetten zal waarschijnlijk elk ander type persoon bang maken;)

Elke keer zijn deze bijeenkomsten magisch! Na het zien van veel evenementen (op insta) voelt een eerste ontmoeting in levende lijve meteen als het ontmoeten van mijn beste vrienden. We hebben allemaal te maken met soortgelijke uitdagingen en worstelingen. Door onze ervaringen, dromen en mislukkingen te delen leren we van elkaar. De huidige post-covid-periode stelt ons in staat vooruitgang te boeken en het informele netwerk om te zetten in een instrument voor het ontwikkelen van betere evenementen. We kunnen particuliere kwesties aanpakken en belangrijke onderwerpen als eerlijke beloning, duurzaamheid en inclusie aan de orde stellen. Onze Oost-Europese partners Polish Graphic Design, Pictoric en 6pt hebben een grote stap in deze richting gezet door FEED te organiseren; Festival van Oost-Europees Design. Een reeks van drie evenementen die plaatsvinden in Warschau (2024), Vilnius (2025) en Kiev (2025).

Onlangs had ik de eer om de eerste editie in Warschau te bezoeken waar ±40 grafische evenementennerds elkaar ontmoetten. Ik werd uitgenodigd om ons Social Profit Canvas te presenteren, een model dat we gebruiken om onze doelgroepen en stakeholders te bepalen op basis van de sociale impact die we wensen te creëren. Ik ben blij dat ik deze kennis heb kunnen delen. Afgaande op de reacties kan dit model nuttig zijn voor anderen.

Foto’s door Patryk Wisniewski

FEED was een geweldige kans om oude vrienden te ontmoeten en nieuwe te maken. In een bomvol driedaags programma heb ik veel geleerd over de designcultuur in Oost-Europese landen. Een ervaring die mijn ogen heeft geopend. Bij het samenstellen van exposities zoeken we vaak naar niet-westerse perspectieven op design. In veel gevallen wordt er dan gekeken naar exotische plekken met een totaal andere culturele achtergrond. Op de een of andere manier worden onze naaste buren over het hoofd gezien. Terwijl recente politieke veranderingen hun zoektocht naar identiteit aanwakkeren, onderzoeken velen van hen momenteel hun eigen visuele erfgoed en ontwerpcultuur. Een missie die het netwerk kan ondersteunen door design uit deze regio naast de onze te presenteren. Het zal fascinerend en inspirerend zijn om te zien.

Sinds mijn terugkomst zoemen er nog veel dingen door mijn hoofd. De levendige Oekraïense scene; onder de slechtste omstandigheden wordt de waarde van designevenementen bewezen. Soms letterlijk door geld in te zamelen dat gebruikt werd om de Russische invasie te weerstaan. Ook technologische ontwikkelingen en het gebruik van AI in Tsjechië, de informele creatieve bijeenkomsten in Roemenië, zorgvuldig samengestelde shows uit Kroatië, een slim boek over branding uit Hongarije, de verandering van Arabisch naar Westers schrift in Turkije nog geen 100 jaar geleden, de Poolse postercultuur… Het is duidelijk dat we veel van onze buren kunnen leren. FEED was een enorme inspiratiebron om onze IMAGE-netwerkambities een boost te geven. Graphic Matters werkt al aan de eerste evenementen als vervolg op deze bijeenkomst.

Auteur info

Dennis

Director/founder Graphic Matters.