Nieuws

De eerste programma onderdelen!

Met trots maken we de eerste programmaonderdelen van Graphic Matters 2019 bekend!

Van 20 september t/m 27 oktober vindt Graphic Matters plaats in het Havenkwartier te Breda. Het thema INFORMATION SUPERPOWER staat in het teken van informatie ontwerp.

“Nu er steeds meer data beschikbaar is, hebben we behoefte aan ontwerpers om orde te scheppen, inzicht te verschaffen en verbanden aan te tonen. Zonder verbeelding is data geen waardevolle informatie.”

– Dennis Elbers, curator Graphic Matters

Het programma bestaat uit exposities, workshops, talkshows, events én dit jaar voor het eerst ook masterclasses. De activiteiten zijn niet alleen interessant voor ontwerpers, maar ook voor de nieuwsgierige individu en iedereen die beroepsmatig met informatie te maken heeft zoals journalisten, analisten, wetenschappers, statistici en marketeers. Onder het motto “Wij laten je kijken, jij gaat het zien…” spoort Graphic Matters bezoekers aan om open te staan voor andere denkwijzen en nieuwe ideeën, zich te verwonderen en kritisch te kijken.

Een greep uit het programma:

⭐️ HOOFD TENTOONSTELLING: INFORMATION SUPERPOWER

Sinds de opkomst van de massamedia, zo’n honderd jaar geleden, worden mensen overspoeld met informatie. Om informatie voor iedereen toegankelijk te maken gebeurde dit niet alleen in schrift, maar ook door middel van beeld. Ook toen al waren mensen bezorgd over de manipulatieve macht en overwaardering van informatie. Vandaag de dag bevinden we ons in een vergelijkbare positie. Nog steeds worden we in toenemende mate overspoeld met informatie, om dit behapbaar te maken wordt informatie veelal gevisualiseerd. Echter staan we er vaak niet bij stil dat visualisatie geen garantie is voor betrouwbaarheid.    

De expositie laat zien welke rol informatie design speelt bij onze beeldvorming van de wereld om ons heen. Er zijn bijzondere informatie design hoogtepunten uit de afgelopen honderd jaar, maar de nadruk ligt op hedendaags experiment. Deze omvangrijke expositie vormt een rode draad door het gehele programma en toont hoe ontwerpers complexe informatie, data en ingewikkelde systemen verbeelden. Van de visuele statistiek van ISOTYPE, de encyclopedieën van Wim Crouwel, het iconische werk van Gerd Arntz, de menselijke werkplaatsen van Fritz Kahn, de animaties van Aron Koblin tot interactieve datavisualisatie van CLEVER°FRANKE.

Dankzij bruiklenen uit de voormalige collectie van het Graphic Design Museum (MOTI) toont Graphic Matters voor het eerst origineel historisch materiaal. De expositie bevindt zich in de Stokvishallen en is ontworpen door Trapped in Suburbia.

Information Superpower is gecureerd door Dennis Elbers, creatief directeur van Graphic Matters en gastcurator Sven Ehmann, samensteller van diverse boeken over informatie design.

⭐️ TENTOONSTELLINGEN

Dear Data
Een jaar lang stuurden ontwerpers Stefanie Posavec en Giorgia Lupi elkaar wekelijks handgemaakte datavisualisaties over persoonlijke onderwerpen. Dit resulteerde in een collectie van 104 handgemaakte postkaarten. Naast het MoMA in New York zijn de kaarten nu ook in Breda te zien!

De allerlaatste Dear Data postkaar van Giorgia Lupi

History of Icons
Een wandvullende infographic die laat zien hoe de iconen van de desktop computer en apps zich hebben ontwikkeld. Ontworpen door Modulus.

Meaningful Manuals for Millennials
Een groeps-tentoonstelling waarbij verschillende internationale ontwerpers en illustratoren handleidingen maken, maar dan net even anders. In samenwerking met Wobby.

 ⭐️ KEEP AN EYE MASTERCLASSES
Dankzij steun van de Keep an Eye Foundation biedt Graphic Matters dit jaar voor het eerst masterclasses aan. Deze worden gegeven door internationale experts en zijn toegankelijk voor ontwerpers tot 35 jaar.

De masterclass begeleiders zijn:

  • Stefanie Posavec – Amerikaanse ontwerper wiens project DEAR DATA ook tijdens Graphic Matters te zien is.
  • CLEVER°FRANKE – wereldwijd toonaangevend in het visualiseren van complexe data.
  • Wobby & special guests – Risograph experts.
  • Josh Staub – Moving poster goeroe. De beste resultaten van deze masterclass zullen ook getoond worden tijdens het DEMO festival in Amsterdam.

 ⭐️ OPEN CALL
Ook deze editie krijgen 50 internationale ontwerpers de kans om te exposeren via de open call. De vorige editie telde ruim 2500 inzendingen uit 72 landen! In de briefing worden ontwerpers uitgedaagd een eigen boodschap vorm te geven door middel van een datavisualisatie, infographic, kaart of handleiding.

De 50 winnende posters worden geëxposeerd in de openbare ruimte en zijn in kleine oplage te koop. Enkele buitenlandse deelnemers worden door Graphic Matters uitgenodigd om naar Breda te komen.

Meedoen aan de Open Call dit jaar? Deelnemen kan tot 11 augustus via de volgende link: www.graphicmatters.nl/poster-project/

Het poster project tijdens Graphic Matters 2017 – Foto door Edwin Wiekens

⭐️ OUTDOOR INTERVENTIES

Information Path
Een 600 meter lange tijdlijn toont de geschiedenis van informatie design. Het pad loopt van het station tot aan de festivallocatie en bevat 16 illustraties ontworpen door Jan Hamstra. De redactie is in handen van Sandra Rendgen, kunst historica en schrijfster van “History of Information Design”.

⭐️ TALKSHOWS

Op zondagmiddag belichten interessante gasten het thema vanuit uiteenlopende perspectieven. In een talkshow met mini-lezingen, interviews en performances delen internationale experts hun kennis. Gratis toegankelijk i.c.m. een dag ticket of passe partout.

Zondagen om 15:30 bij Podium Bloos

In gesprek met Corey Gutch en Michael Ellsworth van Civilization tijdens Graphic Matters 2017

🎟 TICKETS
Tickets koop je hier

Ook zijn er weer early nerds tickets te koop, welke toegang geven tot het festival op álle dagen van 20 september tot en met 27 oktober. Early nerds krijgen tevens een special edition pin bij hun ticket!

Op korte termijn kondigen we nog meer exposities, outdoor interventies, masterclasses en events aan.

De laatste updates vind je hier, op www.graphicmatters.nl!

Auteur info

Ailis

Taking care of communication at Graphic Matters.