Pret! is een idee van Pier15, Nine Yards Skatepark Co., DVDL uit New York, Blind Walls Gallery en Graphic Matters. Onze droom is het realiseren van een openbare ruimte waar kunst en sport samen zorgen voor nieuwe ontmoetingen in een groene omgeving. Hoe deze tot stand komt en wat er allemaal kan plaatsvinden, willen we samen met de stad ontdekken. Daarom presenteerden we 14 juni een inspirerende avond, nog voor ons idee tot een concept is ontwikkeld.
De avond begon met een indrukwekkend optreden van het collectief Dansnest. Middenin skatepark Pier15 dansten zij op en rondom een sculptuur van kunstenaar Sil Krol: een goed voorbeeld van hoe verschillende kunstdisciplines elkaar kunnen inspireren tot een performance in de openbare ruimte.
De avond werd afgetrapt door Rinske Brand van BRAND The Urban Agency, met zes redenen waarom Pret! een goed idee is. Zo is Pret! een perfect voorbeeld van een stadsinitiatief en een enorme opsteker voor de city branding van Breda. Daarnaast benoemde Rinske ook drie zaken die nodig zijn om Pret! te realiseren: testlocaties waar impact nodig is, partners met budget en community-leden.
Boyscout Designer Bouke Bruins brengt de werelden van social design en scouting samen. Zijn guerrilla-interventies zorgen voor een vrolijkere, meer stimulerende en beter benutte openbare ruimte; een speelplek voor iedereen.
Luc Beek deelde zijn zorgen over het uitstervende cultuuraanbod voor jongvolwassenen in Breda. In mei organiseerde hij een rouwstoet, met een doodskist waar ‘das pech, cultuur weg’ op stond. 150 mensen liepen mee om een signaal aan Gemeente Breda af te geven. Luc noemt een locatie zoals een skatepark essentieel als plek waar jongvolwassenen de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen.
Dat dergelijke ruimte hard nodig is, had een recent onderzoek van de Gemeente Breda al bewezen. Hierin geven jongeren aan minder online te willen zijn als de omgeving hen meer uitdaagt tot interactie. Social designer Anniek Moll van Afdeling Buitengewone Zaken onderzocht hoe de gemeente Breda betere ontmoetingsplekken voor jongeren kan ontwikkelen. Jongeren weten zelf heel goed waar ze behoefte aan hebben en het is daarom belangrijk om met de doelgroep in gesprek te gaan, en te blijven, vertelde Anniek.
Het direct betrekken van doelgroepen is ook de kern van het werk van David van der Leer. Hij is directeur van DVDL en adviseert vanuit New York culturele instellingen wereldwijd over toekomst bestendig beleid. Hij moedigde de interactie met doelgroepen aan door middel van experiment.
Experiment en samenwerking komt ook duidelijk terug in het werk van kunstenaar Tijs Rooijakkers. Hij vertelde over de invloed van de skatecultuur op zijn werk en toonde verschillende objecten waar kenmerken of bewegingen uit de skatewereld in te herleiden zijn.
Dat skaters vaak anders naar de openbare ruimte kijken, werd duidelijk in de toffe skateparken ontworpen en gebouwd door Jeroen van Eggermond. Zijn bedrijf Nine Yards Skatepark Co. ontwikkelt skateparken die integreren in het hedendaags stedelijk landschap. De openbare ruimte als een onderdeel van een skatepark, is iets dat Jeroen graag in de toekomst in Breda zou willen zien.
De laatste spreker was Steie van Vugt van La Bolleur, een ontwerperscollectief uit Amsterdam. In al hun projecten staat de spelende mix centraal. Ze weten de virtuele en echte wereld op verrassende wijze te koppelen en krijgen hun publiek steevast in beweging.
Ook het publiek kon aan de bak deze avond. Geïnspireerd door de sprekers werd hen gevraagd wat Pret! in hun ogen is, en hoe ze er aan bij willen dragen. Dit leverde ruim 70 reacties op. Van heel concrete mogelijke testlocaties tot aanbiedingen om betrokken te blijven. Bezoeker Ivo schrijft: “Pret! is voor mij proberen – vallen – opstaan.” Dit is wat het voor ons ook is, en dit gaan we doen samen met alle geïnteresseerden en enthousiaste bewoners.
Houd de socials van Pret! in de gaten om op de hoogte te blijven van alles dat nog komen gaat.
Foto’s zijn gemaakt door Rosa Meininger en hier terug te vinden.