Terugblik 2020
2020 was een jaar dat we niet snel vergeten (we hoeven vast niet te vertellen waarom), maar ook een jaar waarin Graphic Matters veel toffe projecten presenteerde.
Cultuurnacht
Het jaar begon voor ons tijdens Cultuurnacht 2020 (zaterdag 25 januari) toen we de unieke kunstinstallatie Track Tracy op het Stationsplein en de Willemstraat toonden. Vanaf het dak van Centraal Station Breda ving computer ‘Tracy’ nietsvermoedende voorbijgangers in haar spotlight aangestuurd door artificial intelligence. De bedenkers van Track Tracy, het Antwerpse duo Daems van Remoortere, onderzoeken hiermee het contrast tussen privacy en veiligheid aan de ene kant en het alsmaar ‘gezien willen worden’ (op social media) aan de andere kant.
Stay Sane, Stay Safe
Blijf veilig, zorg voor elkaar, houd afstand, was je handen stuk en bel je grootouders. Het waren veelgehoorde opmerkingen in 2020. Graphic Matters zorgde voor visuele reminder op de straten van Breda. Tijdens de eerste lockdown hing Breda vol met honderden kleurrijke posters als reactie op de coronacrisis en om iedereen een hart onder de riem te steken. Zelfs het NOS Journaal besteedde er aandacht aan. In het voorjaar volgde een reizende pop-up expo langs pleinen en parken.
De posters maakten deel uit van het project Stay Sane, Stay Safe geïnitieerd door ontwerp studio Lennarts & De Bruijn en tekstbureau Over de schreef uit Den Haag. Via de website www.stay-sane-stay-safe.com riepen ze ontwerpers wereldwijd op posters te maken. Inmiddels ontwierpen ruim 2.000 ontwerpers uit 86 landen een poster voor het project.
Keep An Eye Masterclasses
Met dank aan Keep An Eye Foundation boden we dit jaar twee online masterclasses aan. Voortbordurend op onze expo ‘Information Superpower’ nodigden we journalist, datadesigner en schrijver David McCandless uit voor de Masterclass ‘Information is Beautiful’. 20 Jonge ontwerpers leerden meer over hoe je effectieve, interessante en bovenal bruikbare data-visualisaties en infographics kunt maken.
Op 14 november vond de online Keep An Eye masterclass ‘Tiling Up’ van Damien Poulain plaats. Geïnspireerd op zijn eigen artistieke proces tijdens de lockdown, liet Damien 12 jonge ontwerpers nieuwe perspectieven ontdekken in hun directe omgeving. Kijk naar boven, kijk naar onderen, kijk overal tijdens deze workshop… Elke deelnemer creëerde twee patronen, geïnspireerd attributen uit hun eigen huis.
3sec.Gallery
We presenteerden vier poster exposities in onze 3sec.gallery. Dit is ’s werelds enige drive-by gallery. Langs de inrit van de Chassé Parking in Breda zie je elke drie maanden een nieuwe reeks posters. We startten het jaar met Knetterijs, een collectief van illustratoren uit Groningen. Gevolgd door de serie ‘Wereldberoemd in Breda’ door fotograaf Emile Waagenaar i.s.m. het Stadsarchief Breda. Ook een uitgebreide selectie posters van Stay Sane, Stay Safe kwam voorbij. Het jaar werd afgesloten met de serie ‘Men at Windows’. 49 Posters die de eenzaamheid van de lockdown verbeelden door de Franse kunstenaar Damien Poulain.
Regelmatig presenteren we pop-up exposities uit de 3sec.gallery collectie. Zo was het werk van Knetterijs de hele zomer zichtbaar bij Pier15 en zijn de ‘Community Service Announcements’ van Jeremyville nog tot eind januari te zien in winkelgebied ’t Sas. De expositie ‘Wereldberoemd in Breda’ werd herhaald bij Brack tijdens Open Monumenten Dag. Ook bij Brack organiseerden we onze jaarlijkse Poster Sale. Ruim 200 fans namen een poster uit onze collectie mee naar huis.
Ontdek meer over de 3sec.gallery
Sign & Print
Op 11 & 12 maart presenteerden we we drie exposities tijdens het Sign & Print festival in Gorinchem: History of Icons, Flags of Peace en Posterproject ‘Information Superpower’. Helaas werd de beurs voortijdig beëindigd door de eerste Corona-maatregelen.
Sign & Print toont iedere twee jaar de nieuwste toepassingen op het gebied van grafimedia en visuele communicatie. Graphic Matters oprichter Dennis Elbers gaf een presentatie over de toegevoegde waarde van Augmented Reality op visuele communicatie.
Vermibus
De Spaanse kunstenaar met het pseudoniem Vermibus heeft een oranje vest, sleutels en een missie. Zijn werk zaait doorlopend vertwijfeling. Is hij een poster hater of liefhebber, activist of schilder, jager of prooi? Kunstenaars als Vermibus tonen de impact van de consumptiemaatschappij op mens en milieu. Steeds vaker weigeren ontwerpers de wereld nog langer mooier voor te stellen dan dat deze is. Dit heeft grote invloed op hoe merken in de toekomst communiceren. Wat kunnen we leren van activisten over waardevolle, eerlijke en oprechte communicatie? Dit onderzoekt Graphic Matters de komende twee jaar. In aanloop naar dit onderzoek verspreidden we in samenwerking met Flyerman drie posters op honderden locaties in Nederland.
Tot slot…
Anders dan sommige collega instellingen heeft de coronacrisis ons (gelukkig!) niet hard getroffen dit jaar. Ons team bleef gezond en werkte grotendeels vanuit huis. Ons geplande programma ging niet door, maar daarvoor in de plaats kwamen nieuwe kansen. Door twaalf jaar ervaring met exposities in de openbare ruimte konden we snel schakelen. Op het moment dat alle musea op slot gingen, trokken we de straten in om visuele inspiratie en troost te bieden aan alle lockdown wandelaars. Een welkom idee, aan de vele reacties en persaandacht af te leiden.
We hebben dit jaar veel geëxperimenteerd en geleerd. Deze kennis passen we in de toekomst toe. Hierin zal het één en ander veranderen rondom het tweejaarlijkse festival. Hierover maken we later meer bekend. Eerst gaan we in 2021 van start met het Graphic Matters Lab en presenteren we een doorlopend programma in binnen- en buitenland.