Blog

STAYING HOME MATTERS #1

Omdat we de komende tijd nog thuis zullen moeten blijven, hebben we de serie ‘Staying Home Matters’ bedacht: onze persoonlijke favoriete dingen (boeken, films, online workshops, activiteiten voor thuis etc.) die ons thuis bezig houden en inspiratie bieden.

First up: BOEKEN!

Beeld: Amazon

Julio Ashitaka – Colossus
Colossus is een prachtig boek vol epische Europese street-art. Van Berlijn tot Barcelona, Lissabon tot Amsterdam. In dit boek vind je een ruime collectie van figuratieve tot abstracte werken en geometrische tot fotorealistische muren. Met QR-codes kun je kunstwerken op Google Maps bezoeken vanuit huis. Heb je een werk gezien, wat je echt met eigen ogen wil aanschouwen? Dan kan dit boek een goede inspiratiebron zijn voor je volgende vakantiebestemming als we de wereld van street-art weer -in het echt- mogen gaan ontdekken.

Beeld: Beguru

Rick Pastoor- GRIP (Het geheim van slim werken)
Thuiswerken is voor velen heel wat anders dan we gewend zijn, dat geldt ook voor ons team. Een paar weken geleden kregen we allemaal het boek GRIP in onze brievenbus, een boek waarmee je stap voor stap leert om slimmer te werken, groter te denken en je plannen te verwezenlijken.

De binnenbaas van het journalistieke platform Blendle, Rick Pastoor, deelt in dit boek zijn persoonlijke werkmethode, die je zal leren om rust en richting in je werkweek aan te brengen. Je agenda, takenlijst en mailbox slimmer inzetten, zorgt voor nieuwe kansen en meer tijd. De ruimte en rust die in je hoofd worden gecreëerd, laten je nadenken over grotere plannen en toekomstdromen. Naast het boek is er ook een online ondersteuning om zodoende de kennis van het boek, middels handige tips in je mailbox gelijk toe te passen in de praktijk.

Beeld: Eriskay Connection

Roel Stavorinus – Ontwerpen is geen kunst
Volgens Roel Stavorinus laten ontwerpers kansen liggen, terwijl juist hun vaardigheden van grote toegevoegde waarde zijn voor organisaties en onze samenleving. The key to succes ligt volgens Roel bij het verdiepen in de opdrachtgever, en hun dienstverlening in te richten als maatwerk. Roel’s ervaring is dat ontwerpers geneigd zijn om vooral aan het eindresultaat te denken. Wanneer er een combinatie tussen ontwerp en management plaatsvindt, waarbij creativiteit en bedrijfs-doelstellingen gepaard gaan, kunnen er mooie oplossingen ontstaan.

25 artikelen over de ontwerppraktijk, ontwerpprojecten en de samenwerking tussen ontwerper en opdrachtgever, leren je dat ontwerpen geen kunst is.

Beeld: Zazzle

Austin Kleon – Steal Like an Artist (10 dingen die niemand je vertelt over creativiteit)
Picasso wist het al: kunst is diefstal. De achterliggende boodschap van dit boek is “beter slim gejat, dan slecht bedacht”. Ideeën die zomaar uit het niets komen opborrelen, zijn meestal niet de beste als deze ideeën al eerder zijn bedacht. Je laten inspireren door werk van anderen kán de key to succes zijn, steel goede ideeën en maak ze kenbaar voor jouw werkwijze. Kleon brengt je aan de hand van tien inzichten op weg naar meer creativiteit.

Beeld: Volatilium

Elise Luong, Björn van Poucke – Street Art Today
Zoals de titel doet vermoeden, staat dit boek volledig in het teken van de vetste street-art. Binnen het boek worden de 50 meest invloedrijke street-artists uitgelicht en komen verschillende werkstijlen binnen street-art aan bod. Namen als MOBSTR, Pixel Pancho, JR, 1010, Invader en spY passeren de revue. Het boek staat vol prachtige foto’s, exclusieve interviews en verhelderende essays.

Een must-have voor alle street-art liefhebbers! En als je aan het eerste deel nog niet genoeg hebt, is er ook nog deel 2.

Beeld: Robert van Eekhout

Mark Manson – The Subtle Art of Nothing Giving a F*ck
Een zelfhulpboek voor zelfhulphaters. Mark Manson vind dat we moeten stoppen met altijd maar positief zijn, en in plaats daarvan om te gaan met onze tekortkomingen en de tegenslagen in het leven. Wanneer we dat gaan doen, gaan we ons beter en gelukkiger voelen. Zodra we niet meer wegrennen voor onze angsten, fouten en onzekerheden maar de pijnlijke waarheid onder ogen durven te zien, vinden we de moed en het zelfvertrouwen waar we in deze tijd behoefte aan hebben. Het boek staat vol grappen, en leest daardoor makkelijk weg, maar daarnaast is het ook ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

Auteur info

Ailis

Taking care of communication and social media at Graphic Matters.